24 Mart 2012 Cumartesi

Sabadee ( Merhaba) Vientaine

Sabah saat 7.40 uçağıyla Luang Prabang’dan Vientaine’e doğru yola çıktım. 40 dakika sonra Vientaine’deydim. Uçaktan iner inmez sırt çantamı alıp doğru taksi servisinin olduğu bölüme gittim. Laos’lu şoför amca Vayakorn Guest House’a götürürken istersem beni Vientaine’de gezmek istediğim yerlere arabasıyla götürebileceğini söyledi. Bahsettiği yerler tam da benim gitmek istediğim yerlerdi. Teklifini kabul ettim. Otele geldiğimde odam hazır değildi. Bavulumu resepsiyona bırakıp kahvaltımı etikten sonra Laos’lu amca ile Vientaine gezimize başladık. İlk durağımız Patouxay’dı. Burası Paris’teki Arc Triump’a benziyordu. Patouxay’un tam tepesine çıkıp Vientaine’i yukarıdan seyrettim. Buradan sonra That Laung Stupa ( Golden Stupa) ya gittik. Bu tapınağın stupasında Budha’nın göğüs kemiğinin bir parçası saklanıyordu. 1566 yılında inşa edilmişti. Stupa’nın etrafında üç tur attıktan sonra 1958 yılında yapılmış olan Buddha Park’a doğru yola çıktık. Buddha Park Vientaine merkezinden 25 km uzaktaydı. Yolumuz üzerinde Thailand ve Vientaine ‘i birine başlayan “ Frendship Bridge”in altından geçtik. Tam dostluk köprüsünün geçtiği yerdeki Mekong nehrinin altında altın madeni vardı. Altın madenini Avusturyalı bir şirket işletiyordu. Laoslu amcanın söylediğine göre maden gelirinin %60 ı Laos, %40 ı ise Thailand’a veriliyordu. Yol üzerinde içerisinde altınların olduğu containerlar park etmişti.
Buddha Park bayağı etkileyiciydi. Parkın içinde Buddha heykelleri ile birlikte Hindu tanrılarının heykelleri de yer alıyordu. Buraya gelen halk Buddha heykelinin yanındaki yuvarlık bir kutunun içindeki çubukları sallayarak seçtikleri çubuğun üzerindeki numaraya ait kâğıdı alıp okuyorlardı. Kâğıtta yazılanları anlamasam da ben de aynısını yaptım. Otele gittiğimde resepsiyondaki çocuklardan tercüme etmelerini rica edebilirdim. Burada yarım saat kadar kaldıktan sonra dönüş yoluna geçtik. Merkeze geldiğimizde ilk durağımız Wat Si Saket tapınağı oldu. Burası tapınaktan çok türbeydi. Burada 15-16 yy’dan kalma yüzlerce Buddha heykeli vardı. Geçmişte Buddha’ya ikram (offering) edecek bir şeyi olmadığından Si isimli kadın kendini Buddha’ya sunmuştu.
Ve şimdi Si’nin mezarı buradaydı. Si’nin türbesinin başını bir leylek bekliyordu. Burası Lao halkı için kutsal bir yerdi. Rahipler isteyenleri okuyordu. Ben de Laos Halkıyla birlikte dua sırasına girdim. Rahip duasını okuyup başıma su serptikten sonra bileğime beyaz bir iplik bağladı. Beyaz iplik, bedeni koruyan ruh bekçileri anlamına geliyordu.
Son durağımız Horprakeo Tapınağıydı. Horprakeo’ya gitmeden önce onun tam karşısındaki tapınağı da görmeye gittim. İndochina savaşından kurtarabildikleri Buddha heykellerini sakladıkları özel bir bölüm vardı. Buradaki gezimi tamamladıktan sonra Horprakeo tapınağına geçtim. Horprakeo tapınağından sonra Vientiane gezip görülecek bir şey kalmamıştı.Lao’lu şoför amca beni otele bıraktı. National museum dışında Vientaine gezim yarım günd bitmişti. Anlaşılan Vientaine’i görmek için tam bir gün yeterliydi.
Vientaine’deki son günüm yazılarımı yazmak, masaj yaptırmak ve morning marketi ziyaret etmekle geçti. Vientaine ile birlikte Laos gezim burada son buluyor. Bir sonraki durağım Singapur olacak Singapur’da görüşmek üzere Sevgiler